نرخ نامه ۱۴۰۳ با وجود اعتبار صنفی و حقوقی، ضمانت قانونی ندارد

یک فعال صنعت چاپ با اظهار تاسف از قیمت شکنی های رایج در صنف چاپ گفت: هر چند نرخ نامه ۱۴۰۳، با حضور رؤسای اتحادیه ها تصویب شد و از اعتبار صنفی و حقوقی معتبری برخوردار است، اما برای اجرای آن قانونی وجود ندارد.

 

محمود پیشعلی مدیر چاپ فرارنگ آریا، در گفتگو با پایگاه خبررسانی اتحادیه چاپخانه داران تهران، با اظهار تاسف از قیمت شکنی ها در صنف چاپ گفت: در مورد نرخ نامه ۱۴۰۳، کمتر نقد و بررسی صورت گرفته است. چرا که هر چند قیمت های جدید با حضور رؤسای اتحادیه های سراسر کشور تصویب شد و از اعتبار صنفی و حقوقی معتبری برخوردار است، اما برای اجرای آن قانونی وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به نبود ضمانت قانونی برای اجرای نرخ نامه ۱۴۰۳، این اعضای صنف هستند که باید از حقوق خود صیانت کنند و اجازه ندهند خودزنی و قیمت شکنی ها، کمر صنف چاپ را بشکند.

پیشعلی با اشاره به اینکه ارزان فروشی در سطوح مختلف صنف چاپ و حتی در میان برخی بزرگان و قدیمی های صنف نیز دیده می شود؛ اظهار داشت: نرخ نامه مصوب، برای همه یکسان است و قابلیت تفکیک برای واحد های کوچک و بزرگ را ندارد. طبیعتا اجرای آن، برای واحد های کوچک دشوارتر است با این حال شاهد هستیم با وجود تولید بیشتر سفارشات در چاپخانه های بزرگ، قیمت شکنی های آشکار بیشتر از برخی بزرگان انجام می شود.

وی ادامه داد: این قیمت شکنی های آشکار در حالی صورت می گیرد که چاپخانه های بزرگ کارکنان بیشتری در بخش کنترل کیفیت، حراست، آشپزخانه، حسابداری و….. دارند و هزینه ها و قیمت تمام شده بیشتری هم، می پردازند.

وی افزود: در حالی که قیمت یک جعبه قرص یا کرم که در ابتدای انقلاب ۱۵۰ ریال بوده اکنون با افزایش سه هزار برابری، ۴۵۰ هزار ریال و قیمت چاپ آن بیست برابر شده است، چگونه می توان با وجود قیمت شکنی های شوک کننده، در عرصه تولید سرپا ماند.

پیشعلی در پاسخ به این پرسش که راهکار برون رفت از معضل قیمت شکنی در صنف چاپ چیست، گفت: توقع بی موردی نیست اگر از اتحادیه بخواهیم در این هیاهوها و اتاق فکرها، بخشی از اقدامات و تلاشها را به آموزش قیمت تمام شده برای مدیران اختصاص دهد. چرا که اگر مدیران چاپخانه ها به درستی تفهیم شوند که با چه قیمت تمام شده ای، چه نرخی برایشان اقتصادی و عقلایی است، کمتر اقدام به ارزان فروشی و خودزنی خواهند کرد.

به گفته مدیر چاپ فرارنگ آریا با وجودی که متولیان اتحادیه در دوره های مختلف همواره بر عدم ارزان فروشی تأکید داشته اند ولی به نظر می آید اگر به جای آن همه پیگیری معافیت مالیاتی چاپ، از تثبیت قیمت ها دفاع می شد، امروز صنف در موقعیت اقتصادی بهتری قرارداشت و به طور قطع، شاهد تعطیلی چاپخانه های کمتری بودیم.

این فعال صنعت چاپ ابراز امیدواری کرد که با آموزش و آگاهی بیشتر مدیران چاپخانه ها، شاهد فراگیری اجرای نرخ نامه ۱۴۰۳ در سال جاری باشیم.

سه شنبه، چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *