سامانه مالیاتی ارزش افزوده و الزام به تحریر دفاتر حذف می شود

مدیر چاپ رازی، بزرگ ترین چالش مالیاتی سال ۱۴۰۳ چاپخانه ها را بارگذاری به موقع اطلاعات مالی در سامانه پایانه فروشگاهی بیان کرد و گفت: در سال آینده، سامانه مالیاتی ارزش افزوده، گزارشات معاملات فصلی، اظهارنامه عملکرد و الزام به تحریر دفاتر روزنامه‌ها حذف خواهد شد.

بیژن گلستانیان مدیر چاپ رازی در گفتگو با پایگاه خبری اتحادیه چاپخانه داران تهران، با بیان اینکه شواهد نشان می دهد که دولت تصمیم قاطع گرفته که بودجه خود را از درآمد نفت جدا کند و هزینه های جاری کشور را از طریق دریافت مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم، عوارض شهرداری، تعرفه‌های گمرک و… تامین کند، گفت: در سال ۱۴۰۳ بزرگترین چالش واحدهای صنفی و صنعتی با سازمان امور مالیاتی این است که بتوانند در زمان‌های مقرر که سازمان تعیین کرده، خرید، فروش‌ و هزینه های خود را در سامانه پایانه فروشگاهی بارگذاری کنند و به آگاهی سازمان برسانند.

وی افزود: دولت در راستای اجرای سیاست مالیات ستانی، دست به تغییر و تحولات بزرگی زده و دولت الکترونیک را راه‌اندازی کرده است. در واقع دولت با نصب سامانه‌های مختلف تلاش کرده که در سریع ترین زمان ممکن، بدهی شهروندان را اخذ کند و آنها را ملزم به پرداخت مالیات های مربوطه کند.

عضو کارگروه قیمت گذاری اتحادیه، با اشاره به وضع جرایم بسیار سنگین دولت برای فعالان اقتصادی که نسبت به پرداخت به موقع مالیات کم توجه هستند؛ اظهار داشت: از نگاه سازمان امور مالیاتی، چاپخانه‌ها به عنوان یکی از منابع کسب درآمد دولت محسوب می شوند که باید نسبت به پرداخت سروقت مالیات خود اقدام کنند تا با جرایم بسیار سنگین مالیاتی روبرو نشوند.

وی ادامه داد: از این رو مدیران چاپخانه ها باید با تغییر شیوه اداره مالی و حسابداری واحد خود، زمینه ارتباط مستمر و هدفمند چاپخانه را با سازمان امور مالیاتی فراهم نمایند.

به گفته این فعال صنعتی، در گذشته مالیات اغلب چاپخانه‌ها بر اساس توافق و یا شیوه علی الراس تعیین می‌شد. در حالی که اکنون دولت با منسوخ کردن این روش سعی کرده مالیات را بر اساس آمار و ارقامی که مودیان در سامانه‌های مختلف مالیاتی بارگذاری می‌کنند راستی آزمایی و تعیین کند. به این خاطر است که هر روز چاپخانه‌ها با قوانین جدید و سامانه‌های مختلف روبرو می شوند که باید اطلاعات مربوط به خرید، فروش و هزینه‌هایشان را به موقع در این سامانه‌ها بارگذاری کنند.

گلستانیان با بیان اینکه واحد حسابداری چاپخانه ها از طریق سامانه‌های مختلفی با سازمان امور مالیاتی در ارتباط است و به طور مرتب آمار و ارقامی که این سازمان نیاز دارد را، برای آنها ارسال می‌کند؛ گفت: سامانه مالیاتی حقوق، ارزش افزوده، گزارشات فصلی، اظهارنامه عملکرد و البته سامانه پایانه فروشگاهی که به تازگی راه اندازی شده است از جمله سامانه هایی هستند که اعضای صنف چاپخانه داران ملزم اند اطلاعات مربوط به آمار خرید و فروش‌های خود را بر روی آنها بارگذاری و ارسال کنند.

وی افزود: البته با راه اندازی سامانه پایانه‌های فروشگاهی، عملاً فعالان اقتصادی و صنعتی کشور در پایان سال ۱۴۰۳ با تغییرات بسیار بزرگی در حوزه مالیات ستانی روبرو خواهند شد که مهمترین آنها می‌تواند، حذف سامانه مالیاتی ارزش افزوده، حذف گزارشات معاملات فصلی و شاید حذف اظهارنامه عملکرد و عدم الزام به تحریر دفاتر روزنامه‌ها و بسیاری از کارهای تکراری باشد که در گذشته انجام می‌شد.

به گفته مدیر چاپ رازی، یکی دیگر از تغییرات مهم در شرف انجام سازمان، این است که اگر ما به ضرایب سود فعالیت در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که ارائه شده؛ دقت کنیم؛ در می یابیم ضرایب سال ۱۴۰۰ بر اساس شغل و ضرایب سال ۱۴۰۱ بر اساس خدمات، کالا و محصول تعیین شده که این خود نشان دهنده یک تغییر بزرگ در نگرش سازمان امور مالیاتی است چرا که مانند گذشته دیگر هر شغلی دارای یک ضریب درآمد نیست. اکنون با توجه به تغییر نگاه سازمان که محصول و خدمات محور است، ناگزیر هستیم در فاکتورهای فروش، خرید و یا هزینه از کدهای خاصی استفاده کنیم تا برای سازمان قابل شناسایی باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه سامانه مودیان در حال تغییر و تکامل است از این رو، سازمان امور مالیاتی یک سری کدهای عمومی را برای کالا و خدمات ارائه داده است که چاپخانه‌داران می‌توانند با استفاده از این کدها در فاکتورها، اطلاعات مربوط به هزینه‌های خود را در سامانه بارگذاری و ارسال کنند.

البته این فعال صنعت چاپ، بر این نکته نیز تاکید کرد که استفاده از این کدها در کوتاه مدت امکانپذیر است و در بلندمدت باید هر واحد صنفی یا صنعتی برای خود کدینگ اختصاصی داشته باشد تا فاکتورهای فروش را بتواند با بکارگیری همین کدهای اختصاصی، به سازمان معرفی کند.

به گفته گلستانیان، تعیین و دستیابی به یک گروه کدینگ کالایی ویژه صنعت چاپ، موضوعی است که اگر در زمان خودش به آن پرداخته نشود می تواند منجر به چالش برای همه فعالان صنعت چاپ و بسته بندی شود. چرا که استفاده از این کدهای اختصاصی، از الزامات ثبت اطلاعات مالی چاپخانه ها در سامانه‌های مختلفی مانند پایانه‌های فروشگاهی، سامانه جامع تجارت، سامانه گمرک و… در آینده بسیار نزدیک خواهد بود.

وی ادامه داد: به این دلیل است که باید خیلی زود برای تعیین گروه کدینگ اختصاصی صنعت چاپ، نشست های تخصصی در اتحادیه چاپخانه داران تشکیل دهیم تا با بررسی و تعیین کدینگ اختصاصی صنعت چاپ، به نتایج واحدی برسیم. شاید اگر زودتر، این نشست ها را تشکیل می دادیم؛ امروز می‌توانستیم با دستیابی به کدهای خاص و تصویب آنها در سازمان امور مالیاتی، امکان استفاده یکپارچه همه اعضا را فراهم کنیم تا کسی ناچار نباشد به صورت مستقل ثبت نام کند و برای خود کد اختصاصی بگیرد.

سه شنبه، هشتم اسفند ۱۴۰۲

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *